Sunday, November 14, 2010

Pergi Tak Kembali

Assalamualaikum..

Hari nih sedang syok-syok layan lagu Maher Zain, tetiba terselit pulak lagu dari kumpulan Rabbani "Pergi Tak Kembali".Lantas aku teringatkan tetang kematianku nanti..Bila? Dimana?....Fuhhhh...Seram....Ya Allah matikanlah aku dalam keadaan Islam. Al maklumlah dunia akhir jamannn...

Rasulullah SAW berpesan :
"Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepad a umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak". Sahabat bertanya "Apakah fitnah besar itu ya Rasullullah?" "Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu,pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir balik." Sahabat bertanya lagi. "Mengapa begitu ya Rasullullah?" Rasullullah SAW menjawab, ?Sebab dia jual agamanya dengan nilai dunia".

Jadi samalah kita berdoa agar dimatikan dalam ISLAM...

Surah Yusuf 101


Apa bekalan untuk dibawa kesana?..

Muhammad Rasulullah SAW telah bersabda :
"Apabila mati anak Adam, putuslah semua amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya."

Jadi untuk bekalan berterusan disana nanti..aku mestilah jadi ibu mithali kepada anak-anaku yang soleh dan solehah.Disamping mendidik anak dengan ilmu yang bermanfaat,aku kena menjadi contoh yang terdekat untuk mereka.Contoh yang terbaik hanya ada pada Rasulullah.Disamping itu,sebagai ibu aku kena juga mendoakan mereka.

Rasulullah pernah bersabda;
Tiga jenis doa yang pasti akan dikabul, tanpa diragui lagi: doa orang yang dizalimi, doa orang yang sedang dalam perjalanan (musafir) dan doa orang tua ke atas anaknya.

Doa Anak Soleh

Surah Al-Baqarah ayat 128


Surah Ali-Imran ayat 38


Surah As-Saafat ayat 100


Surah Ibrahim ayat 40



Doa Anak yang soleh untuk Mama&Papa

Surah Ibrahim ayat 41

2 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete